Wsparcie z urzędów pracy obowiązujące w czasie klęski żywiołowej (powodzi) - Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu
Przepisy szczególne, obowiązujące w czasie klęski żywiołowej (powodzi), przewidują specjalny pakiet wspierający z urzędów pracy. Obejmuje on zarówno bezrobotnych, jak i przedsiębiorców.
Pomoc dla osoby bezrobotnej:
1. Świadczenie pieniężne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych oraz prawo do zasiłku
Bezrobotny poszkodowany w wyniku powodzi może otrzymać w powiatowym urzędzie pracy świadczenie pieniężne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych za okres poprzedzający dzień zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy, tj. 1.662,00 zł.
Świadczenie będzie przyznane, o ile opóźnienie w rejestracji było spowodowane powodzią, a bezrobotny na dzień rejestracji spełnia warunki do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych.
Świadczenie będzie przysługiwało przez okres nie dłuższy niż 30 dni.
Ponadto bezrobotnym z terenów objętych powodzią, którzy utracili prawo do zasiłku dla bezrobotnych w terminie od dnia 17 września do 31 października br. z powodu upływu okresu pobierania zasiłku, będzie przysługiwało prawo do zasiłku dla bezrobotnych, w wysokości zasiłku otrzymywanego w ostatnim miesiącu przysługiwania prawa, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w ustawie o promocji zatrudnienia ustawowych przyczyn utraty statusu bezrobotnego.
Prawo do zasiłku będzie przysługiwało od dnia 1 listopada 2024 r. przez okres 30 dni.
2. Umorzenie pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia
Osoby bezrobotne, które uzyskały z powiatowego urzędu pracy pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia (pożyczki są udzielane do wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 32.153,64 zł), a nie mogły ukończyć szkolenia z powodu powodzi, mogą ubiegać się o umorzenie otrzymanej pożyczki na ten cel.
Wniosek o umorzenie pożyczki należy złożyć do 31 grudnia 2024 r. do powiatowego urzędu pracy.
Umorzenie będzie możliwe pod warunkiem, że nastąpiła trwała lub czasowa przeszkoda w funkcjonowaniu instytucji szkoleniowej albo poszkodowany bezrobotny w okresie trwania powodzi nie będzie mógł podjąć lub ukończyć szkolenia.
3. Umorzenie środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej
Osoba bezrobotna, która otrzymała z powiatowego urzędy pracy środki podjęcie działalności gospodarczej (przyznawane są do 6-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 48.230,46 zł), a nie może prowadzić działalności gospodarczej z uwagi na skutki powodzi może ubiegać się o umorzenie w całości lub w części przyznanego wsparcia wraz z odsetkami.
Osoby, którym umorzono środki przyznane na podjęcie działalności gospodarczej, w związku z utratą miejsca pracy na skutek powodzi, będą mogły ponownie złożyć wniosek o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Umorzenia będą dokonywane na wniosek poszkodowanego złożony w terminie do 31 grudnia 2024 r.
Pomoc dla pracodawcy:
1. Umorzenie pracodawcy środków przyznanych na refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy
Pracodawca, który otrzymał z powiatowego urzędy pracy refundację na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy (refundacja jest przyznawana do 6-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 48.230,46 zł), a został poszkodowany w wyniku powodzi, może ubiegać się o umorzyć w całości lub w części przyznane refundacje na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy.
Umorzenie będzie możliwe, jeżeli miejsca pracy uległy zniszczeniu na skutek powodzi.
Umorzenia będą dokonywane na wniosek poszkodowanego złożony w terminie do 31 grudnia 2024 r.
2. Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę za skierowanych bezrobotnych
Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych zamieszkałych na obszarze gmin lub miejscowości dotkniętych powodzią. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią.
Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację.
Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych bezrobotnych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
3. Zwrot kosztów na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych pracowników
Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników, w przypadku zniszczenia zakładu na skutek powodzi. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią.
Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację.
Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
4. Skierowanie do pracy w ramach robót publicznych
Osoby poszkodowane w wyniku powodzi, które nie mogą ubiegać się o status osoby bezrobotnej, z uwagi na fakt prowadzenia gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe lub prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej a także małżonkowie takich osób oraz pełnoletni domownicy mogą być kierowani do pracy w ramach robót publicznych.
Skierowane do robót publicznych mogą zostać osoby w przypadku, gdy na skutek powodzi zniszczeniu uległo co najmniej 30% gospodarstwa rolnego lub upraw działu specjalnego produkcji rolnej albo straty w hodowli prowadzonej w dziale specjalnym produkcji rolnej powstałe na skutek powodzi przekroczyły 30% hodowanych zwierząt.
Organizator robot publicznych za zatrudnienie ww. osób może otrzymać zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia, oraz składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych. Kwota pomocy to maksymalnie iloczyn dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Zwrot kosztów jest dokonywany przez urząd pracy w trybie określonym dla robót publicznych.
Organizator robót publicznych może otrzymać zwrot kosztów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych osób, w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych skierowanych osób, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Pomoc dla osoby bezrobotnej:
1. Świadczenie pieniężne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych oraz prawo do zasiłku
Bezrobotny poszkodowany w wyniku powodzi może otrzymać w powiatowym urzędzie pracy świadczenie pieniężne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych za okres poprzedzający dzień zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy, tj. 1.662,00 zł.
Świadczenie będzie przyznane, o ile opóźnienie w rejestracji było spowodowane powodzią, a bezrobotny na dzień rejestracji spełnia warunki do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych.
Świadczenie będzie przysługiwało przez okres nie dłuższy niż 30 dni.
Ponadto bezrobotnym z terenów objętych powodzią, którzy utracili prawo do zasiłku dla bezrobotnych w terminie od dnia 17 września do 31 października br. z powodu upływu okresu pobierania zasiłku, będzie przysługiwało prawo do zasiłku dla bezrobotnych, w wysokości zasiłku otrzymywanego w ostatnim miesiącu przysługiwania prawa, pod warunkiem niezaistnienia zawartych w ustawie o promocji zatrudnienia ustawowych przyczyn utraty statusu bezrobotnego.
Prawo do zasiłku będzie przysługiwało od dnia 1 listopada 2024 r. przez okres 30 dni.
2. Umorzenie pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia
Osoby bezrobotne, które uzyskały z powiatowego urzędu pracy pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia (pożyczki są udzielane do wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 32.153,64 zł), a nie mogły ukończyć szkolenia z powodu powodzi, mogą ubiegać się o umorzenie otrzymanej pożyczki na ten cel.
Wniosek o umorzenie pożyczki należy złożyć do 31 grudnia 2024 r. do powiatowego urzędu pracy.
Umorzenie będzie możliwe pod warunkiem, że nastąpiła trwała lub czasowa przeszkoda w funkcjonowaniu instytucji szkoleniowej albo poszkodowany bezrobotny w okresie trwania powodzi nie będzie mógł podjąć lub ukończyć szkolenia.
3. Umorzenie środków przyznanych na podjęcie działalności gospodarczej
Osoba bezrobotna, która otrzymała z powiatowego urzędy pracy środki podjęcie działalności gospodarczej (przyznawane są do 6-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 48.230,46 zł), a nie może prowadzić działalności gospodarczej z uwagi na skutki powodzi może ubiegać się o umorzenie w całości lub w części przyznanego wsparcia wraz z odsetkami.
Osoby, którym umorzono środki przyznane na podjęcie działalności gospodarczej, w związku z utratą miejsca pracy na skutek powodzi, będą mogły ponownie złożyć wniosek o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Umorzenia będą dokonywane na wniosek poszkodowanego złożony w terminie do 31 grudnia 2024 r.
Pomoc dla pracodawcy:
1. Umorzenie pracodawcy środków przyznanych na refundację wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy
Pracodawca, który otrzymał z powiatowego urzędy pracy refundację na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy (refundacja jest przyznawana do 6-krotności wysokości przeciętnego wynagrodzenia, tj. do 48.230,46 zł), a został poszkodowany w wyniku powodzi, może ubiegać się o umorzyć w całości lub w części przyznane refundacje na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy.
Umorzenie będzie możliwe, jeżeli miejsca pracy uległy zniszczeniu na skutek powodzi.
Umorzenia będą dokonywane na wniosek poszkodowanego złożony w terminie do 31 grudnia 2024 r.
2. Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę za skierowanych bezrobotnych
Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych bezrobotnych zamieszkałych na obszarze gmin lub miejscowości dotkniętych powodzią. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią.
Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację.
Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych bezrobotnych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
3. Zwrot kosztów na wynagrodzenia, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych pracowników
Urząd pracy może dofinansowywać poniesione przez pracodawcę koszty na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników, w przypadku zniszczenia zakładu na skutek powodzi. Urząd pracy przyznając pomoc bierze pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy spowodowane powodzią.
Dofinansowanie będzie przysługiwało przez okres do 12 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym nastąpiła powódź i pod warunkiem, że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację.
Pracodawca będzie mógł otrzymać zwrot w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
4. Skierowanie do pracy w ramach robót publicznych
Osoby poszkodowane w wyniku powodzi, które nie mogą ubiegać się o status osoby bezrobotnej, z uwagi na fakt prowadzenia gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe lub prowadzenia działu specjalnego produkcji rolnej a także małżonkowie takich osób oraz pełnoletni domownicy mogą być kierowani do pracy w ramach robót publicznych.
Skierowane do robót publicznych mogą zostać osoby w przypadku, gdy na skutek powodzi zniszczeniu uległo co najmniej 30% gospodarstwa rolnego lub upraw działu specjalnego produkcji rolnej albo straty w hodowli prowadzonej w dziale specjalnym produkcji rolnej powstałe na skutek powodzi przekroczyły 30% hodowanych zwierząt.
Organizator robot publicznych za zatrudnienie ww. osób może otrzymać zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia, oraz składki na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych. Kwota pomocy to maksymalnie iloczyn dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Zwrot kosztów jest dokonywany przez urząd pracy w trybie określonym dla robót publicznych.
Organizator robót publicznych może otrzymać zwrot kosztów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanych osób, w wysokości wypłacanych wynagrodzeń, nie przekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 8 600 zł) i liczby zatrudnionych skierowanych osób, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
W
ojskowe Centrum Rekrutacji w Rybniku informuje, że prowadzi nabór ochotników do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej w korpusie szeregowych i do Terytorialnej Służby Wojskowej.
Informacje znajdują się na stronie https://wcrrybnik.wp.mil.pl/pl/.
Kontakt: e-mail: wcrrybnik@ron.mil.pl lub tel.: 261 124 708
Lucyna Hoffmann – 324154550 wew. 213
Gabriela Janda 324154550 wew 215

Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Raciborzu (II)
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu informuje, iż realizuje projekt pn. „Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Raciborzu (II)” w ramach...

Projekt zrealizowany - rok 2023/2024
Aktywizacja osób bezrobotnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy
w Raciborzu (I)

Partnerski projekt pt. „Klub Integracji Społecznej”
Uprzejmie informujemy, że Stowarzyszenie PERSONA na rzecz Promocji i
Ochrony Zdrowia Psychicznego w Raciborzu w partnerstwie z Powiatowym
Urzędem Pracy w Raciborzu realizuje kolejną edycję...

Program regionalny na rok 2025 finansowany ze środków Funduszu Pracy adresowany do osób bezrobotnych z powiatów o wysokiej stopie bezrobocia oraz objętych stanem klęski żywiołowej
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu wraz z dziesięcioma innymi urzędami pracy z województwa śląskiego zawarł z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Katowicach porozumienie, na mocy...
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu informuje, iż opłata w związku
z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca lub oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wynosi 30 zł.
Wpłatę należy dokonać na nr konta:
Getin Noble Bank 46 1560 1140 2005 2999 2000 0013
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu
ul. Klasztorna 6
47-400 Racibórz
tytułem: zezwolenie na pracę sezonową cudzoziemca (z podaniem imienia
i nazwiska cudzoziemca) lub oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (z podaniem imienia i nazwiska cudzoziemca)
Getin Noble Bank 46 1560 1140 2005 2999 2000 0013
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu
ul. Klasztorna 6
47-400 Racibórz
tytułem: zezwolenie na pracę sezonową cudzoziemca (z podaniem imienia
i nazwiska cudzoziemca) lub oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (z podaniem imienia i nazwiska cudzoziemca)
Dowód wpłaty należy dołączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

Podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Raciborzu (Typ 1)
Powiatowy Urząd Pracy w Raciborzu informuje, iż realizuje projekt pn. „Podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Raciborzu (Typ 1)” w...
Projekt zrealizowany - rok 2018/2020
Projekt pn. „Klub Integracji Społecznej w Raciborzu". Stowarzyszenie PERSONA w Raciborzu wraz z Powiatowym Urzędem Pracy w Raciborzu oraz Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych z siedzibą w Rybniku podpisało porozumienie dotyczące realizacji Projektu pn. „Klub Integracji Społecznej w Raciborzu". Projekt jest...